ساتوشی خیلی از فضای امن خود خارج نمی شود و این از جملاتی که او استفاده کرده به صورت کامل مشخص است. او برای این موضوع مثلا یکبار گفته است:

«متأسفم که آدم ضدحالی هستم. نوشتن توضیحات برای مخاطب عمومی بسیار سخت است. هیچ چیز برای ارتباط‌دادن وجود ندارد.»

حذف واسطه‌ یک مزیت کلیدی
حذف واسطه از مهمترین مزایای بیت کوین است. بلاک چین بیت کوین نیازی به هیچ مدیریت کننده مرکزی ندارد و می تواند خودش را اداره کند. ساتوشی در این باره گفته است:

«با داشتن یک ارز الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری، بدون نیاز به اعتمادکردن به یک واسطه شخص ثالث، پول می‌تواند ایمن باشد و تراکنش‌ها به‌آسانی انجام شود.»

کپی‌ کردن و ارزهای ثانویه ممنوع
ساتوشی از همان اول حدس میزد که روزی آلت کوین های مختلفی ایجاد خواهد شد و از همان ابتدا مخالف آن ها بود. آلت کوین ها به این معنا بودند که افرادی با برخی ایده‌های اصلی که ابتدا توسط بیت کوین مطرح شده، مخالف باشند و با تغییر در کد اصلی بیت کوین سعی در رفع آنان داشته باشند و برای این منظور ارزهای دیجیتال جدیدی را ایجاد کنند. 

ساتوشی مجبور بود از همان ابتدا کار را به‌درستی انجام دهد. او می‌نویسد:

«ماهیت بیت کوین به‌گونه‌ای است که با انتشار نسخه ۰.۱ (اولین نسخه)، طراحی اصلی آن برای ادامه حیاتش بدون تغییر باقی خواهد ماند… به اعتقاد من یک پیاده‌سازی دوم و قابل‌تطبیق از بیت کوین، هرگز ایده خوبی نخواهد بود.»

البته مشکلات بیت کوین همچون مصرف انرژی بسیار زیاد و هزینه جابجایی بالا موجب شده است که بسیاری از افراد ارزهای دیجیتال جدیدی برای رفع ین مشکلات ایجاد کنند. از سوی دیگر قراردادهای هوشمند موضوعی است که ساتوشی هیچ ایده ای در مورد آن مطرح نکرده بود و بسیاری از آلت کوین ها برای خدمت رسانی به آن ایجاد شده اند.

اعتماد به بانک های مرکزی، هرگز
ساتوشی به درستی معتقد بود، برای استفاده مناسب از ارزهای دیجیتال ما نیاز داریم به بانک های مرکزی اعتماد کنیم چرا که آنان در واقع صاحب و تولیدکننده آن هستند. ساتوشی به خوبی این موضوع را در جمله زیر نشان داده است:

«مشکل ریشه‌ای ارزهای رایج (فیات)، همه‌ی آن اعتمادی است که برای کارکرد آن موردنیاز است. به بانک مرکزی باید اعتماد کرد که ارز را بی‌ارزش نکند، اما تاریخ ارزهای فیات پر است از مواردی که این اعتماد نقض شده است.»

پیام مقدس یا اولین بلاک (بلوک پیدایش)
به اولین بلاک ایجاد شده در بلاک چین بیت کوین، جنسیس بلاک یا همان بلوک پیدایش می‌گویند. این موضوع  مشابه با روایات مسیحیان در پیدایش و خلقت زمین است. او یک جمله معروف در این بلاک قرار داد و به موضوع کمک مالی دولت ها به بانک ها اشاره کرد.

چرخه ارزش/قیمت بیت کوین
ساتوشی به عنوان خالق بیت کوین به رشد قیمتی ارزش آن کاملا معتقد بوده است. او در مورد چرایی افزایش قیمت بیت کوین به صورت کامل توضیح داده است که خواندن آن می تواند برای هر شخصی جذاب باشد:

«بیت کوین چیزی بیشتر از یک فلز گران‌بها است. میزان عرضه برای حفظ ارزش بیت کوین تغییری پیدا نمی کند. میزان کل عرضه ممکن از پیش تعیین‌شده است، در نتیچه این ارزش است که تغییر می‌کند. هر چه تعداد کاربران بیت کوین رشد کند، ارزش هر سکه بیشتر خواهد شد. این وضعیت موجب ایجاد یک چرخه با بازخورد مثبت خواهد شد؛ که با افزایش کاربران، ارزش بیت کوین بیشتر شود و بالا رفتن ارزش کاربران بیشتری برای سود بیشتر جذب می شوند.»

جنگ قانون گذاری
ساتوشی می‌دانست که بیت کوین با مقاومت نهادهای مالی موجود مواجه خواهد شد. او حتی به تجربه نپستر در این موضوع اشاره کرده است:

«دولت‌ها در نابودکردن شبکه‌هایی مانند نپستر که به‌صورت مرکزی اداره می‌شوند، تبحر دارند، اما به نظر می‌رسد شبکه‌های همتا به همتای خالصی نظیر تور (Tor) و ناتلا (Gnutella) می‌توانند خود را از شر دولت حفظ کنند.»

مشکل ساتوشی ناکاموتو با ارزهای ملی


ساتوشی معتقد بود مشکل آشکار ارزهای فیات، متمرکزبودن آنهاست. او واقعا به این جمله معقد بود که «قدرت فساد می‌آورد و قدرت مطلق برابر است با فساد مطلق». پاسخ ساتوشی به چنین وضعیتی، غیرمتمرکزسازی یا حذف یک قدرت مرکزی بود. ساتوشی گفته است:

«امیدوارم این موضوع جا افتاده باشد که ماهیت کنترل مرکزی در این سیستم‌ها تنها دلیل شکست آنها بود. فکر می‌کنم این اولین بار است که ما یک سیستم غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد را امتحان می‌کنیم.»